Arbejdet med takstharmoniseringen af den kollektive trafik på Sjælland, som blev sat i gang i efteråret, er nu færdigt.
Målet er at gøre det nemmere for passagererne at finde den billigste billet til bus, tog og metro. Det fortæller administrerende direktør i Movia Dorthe Nøhr Pedersen.
- Modellen er lavet ud fra princippet om ét zonesystem, der gælder på hele Sjælland. I dag har vi sådan set fire forskellige systemer, hvilket gør det ret kompliceret at regne vores priser ud.
- Et af problemerne har været, at det var uforståeligt, hvorfor prisen blev, som den blev, når man bevægede sig fra zonesystemet i hovedstadsområdet og ud på skinnesystemet på togrejser på resten af Sjælland. Nu bliver der ét zonesystem og de samme rejseregler over hele Sjælland, siger hun.
Ifølge Dorthe Nøhr Pedersen er der to gode huskeregler:
For det første er det altid billigere at rejse på et rejsekort, end det er at købe en enkeltbillet. Dernæst er det en god idé at købe et periodekort, hvis man rejser den samme strækning frem og tilbage 13 gange på en måned.
Den nye model kommer i kølvandet på en skarp kritik af takstsystemet, som Rigsrevisionen og Statsrevisorerne rejste i august.
Derfor er transportminister Hans Christian Schmidt (V) glad for, at der er fundet en løsning.
- Nu får kunderne på Sjælland det logiske og gennemskuelige takstsystem, som har været efterspurgt i årevis, siger han.
Det er endnu ikke fastlagt, hvornår ændringerne træder i kraft.
- Det vigtigste er, at edb-systemerne skal kunne spille sammen. Så om det bliver sommer eller efterår, det må vi se, siger ministeren.
Modellen betyder, at 97 procent af passagererne på Sjælland vil opleve stort set uændrede eller lavere priser.
Harmoniseringen omfatter i første omgang 80 procent af rejserne. Pensionister og unge kommer først med, når der er gennemført en tilsvarende analyse af de to områder, oplyser Movia.
/ritzau/