Breve til chefredaktører. Briefinger af journalister og intellektuelle. Møder med politikere.
Udenrigsministeriet har haft travlt med at reparere på Danmarks omdømme, siden kritiske artikler om Danmark dukkede op i udenlandske aviser i takt med de første flygtningestrømme i september.
Senest gik Danmarks ambassadør i USA, Lars Gert Lose, onsdag på BBC og forklarede den danske udlændingepolitik. Han lagde også en række fakta om Danmark og flygtningekrisen på Facebook og Twitter.
Den målrettede indsats fra Udenrigsministeriet kommer, fordi den danske regering vil forhindre, at flygtningekrisen skader Danmarks omdømme.
- Vi tager de mange historier i særligt amerikanske og europæiske medier meget alvorligt. Det er vigtigt af mange grunde, at vi får oplyst om fakta og modgået forkerte historier, siger udenrigsminister Kristian Jensen (V) i en meddelelse.
- Det har ambassaderne sådan set gjort siden efteråret sidste år, og vi har skruet op for indsatsen den seneste tid, siger han.
Hele udenrigstjenesten, herunder alle ambassaderne, er involveret i den store "damage control".
- Samtidig følger vores ambassader tæt med i mediedækningen - som heldigvis ser ud til at være toppet.
Diplomaterne på ambassaderne har fået at vide, at de systematisk skal gøre opmærksom på faktuelle fejl i artikler i de udenlandske medier om den danske politik og få rettet fejlene.
Den målrettede indsats for Danmarks omdømme i udenlandske medier rækker helt tilbage til Muhammedkrisen, hvor det primært var arabiske lande, der rettede deres vrede mod Danmark.
Nu er det især lande i Nordamerika og Europa, der forholder sig kritisk til de danske asylstramninger, herunder den såkaldte smykkelov.
Udenrigsministeriet har udarbejdet en køreplan for, hvordan ministeriet og diplomatiet skal reagere, når en sag - lille som stor - risikerer at skade Danmarks omdømme.
- Det er vigtigt, at vi bliver ved med at rette fejl og misforståelser i forbindelse med de stramninger, som Folketinget har vedtaget, siger Kristian Jensen.
/ritzau/