En kattegatforbindelse vil kræve en statslig medfinansiering på 50 milliarder kroner.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra Transportministeriet, men den er alt for pessimistisk, lyder det fra Kattegatkomitéen.
- Hvis trafikindtægterne er væsentligt større, som vi mener, de vil være, så er der ikke nogen statslig risiko på 50 milliarder kroner, siger komitéens formand, Jens Kampmann, til Ritzau, og uddyber:
- De siger selv, at den i best case scenariet er fem milliarder kroner. Vi mener, at best case scenariet er væsentligt mere realistisk end basisscenariet.
Komitéen, som er et samlingspunkt for tilhængere af en fast forbindelse over Kattegat, mener, at rapporten både undervurderer den fremtidige trafik over Kattegat og sætter prisen på en overfart for lavt.
- Man går ud fra, at taksten på kattegatforbindelsen skal være den samme som på Storebælt.
- Men i realiteten er kattegatforbindelsen det samme som to storebæltsforbindelser, og det taler for, at taksten skal være om ikke den dobbelte, så i hvert fald noget højere, mener formanden.
I rapportens hovedscenario benyttes en gennemsnitlig årlig trafikvækst på 1,25 procent, men komitéformanden mener, at det er alt for lavt i forhold til den aktuelle trafikvækst på Storebælt, som i de første 11 måneder af 2015 er vokset 4,7 procent.
Derfor ærgrer det Jens Kampmann, at politikerne nu lægger op til, at projektet skal i skuffen.
- Vi ønsker, at man arbejder videre med projektet, selv om vi er med på, at man ikke kan træffe en principbeslutning nu, siger han.
Han har fuld forståelse for, at politikerne lige nu har fokus på den forsinkede og fordyrede Femern-forbindelse, men han så gerne, at man fortsatte forarbejdet med en kattegatforbindelse.
- Det er vigtigt at blive enige om trafikanalyserne, for de er helt afgørende. Vi mener, de er alt for lave, og dem kan man roligt arbejde videre med, siger han.
/ritzau/