Du har formentlig lagt mærke til, at mandlige fans af Melodi Grand Prix virker en smule mere feminine end den gennemsnitlige mand. På scenen kan man også fornemme, at visse sangere nok er homoseksuelle eller tilhører en seksuel minoritet. Homoseksualitet eksisterer i alle samfundslag og i alle dele af underholdningsindustrien.
Følg med i alt om Grand Prix'et på Facebook - Klik her
Hvorfor er det så lige, at det virker, som om visse homoseksuelle i særlig åbenlys grad har kastet deres kærlighed på Melodi Grand Prix? Det viser sig, at det sandsynligvis har mindre at gøre med, hvad Melodi Grand Prix gør ved øret, og mere med hvad det gør for øjet og sindet, skriver Videnskab.dk.
»Homoseksuelle har historisk set kunnet få et frirum, om du vil, i Melodi Grand Prix, især fra tidligere tiders meget homofobiske samfund. I Melodi Grand Prix bliver alting overgjort med meget damede kjoler, meget mandige mænd og hele det her campede – kitschede, overdrevne – meget æstetiske udtryk, som over- og understreger kønnene.«
Læs også hos Videnskab.dk: Feminine bøsser foretrækkes af kvinder
»Det giver en mulighed for at lege med kønnet, både i fankulturen, men også på scenen, og det appellerer til homoseksuelle,« siger Michael Nebeling Petersen, ph.d. og adjunkt ved Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet.
Han bliver bakket op af Peter Edelberg, der forsker i køn og homoseksualitets historie ved SAXO-Instituttet på Københavns Universitet.
»Melodi Grand Prix har altid været enormt bøsset. Det har altid lignet et kæmpe dragshow, hvor alting er ekstravagant og overdrevet; noget man har dyrket i homoseksuel kultur, hvor f.eks. dragshowet er en æstetisk udtryksform,« siger postdoc Peter Edelberg.
Læs også hos Videnskab.dk: Kan man genkende en homoseksuel, der står på hovedet?
Ifølge Peter Engberg skal man et skridt længere ned i homoseksuelles identitet for at finde en forklaring på, hvorfor lige præcis det storladne, pompøse, farverige og karikerede tiltaler:
»Som homoseksuel har man på et tidspunkt været tvunget til at sætte spørgsmålstegn ved sig selv, sin seksualitet og sit køn, fordi man ikke har kunnet følge strømmen. Og når man begynder at reflektere over, hvad der er normer og hvad der er udenfor, så begynder man også at se det konstruerede i køn og seksualitet. Når det så bliver iscenesat som i Melodi Grand Prix, bliver det rigtig udstillet, og det er med til at få homoseksuelle til at dyrke det.«
»Melodi Grand Prix er det campede, de store kjoler, popmusikken, dyrkelsen af det overfladiske og festlige og sjove, som nogle bøsser har kunnet genkende i nogle af deres egne erfaringer med identitet og iscenesættelse. Men det er alvor med en ironisk distance. Man kan grine ad det, samtidig med at man elsker det,« påpeger Peter Edelberg.
Ifølge Annemette Kirkegaard, lektor på Institut for Kunst og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet, har Melodi Grand Prix tiltalt homoseksuelle siden starten i 1956:
»Der har altid været glimmer, udklædning og stort showmandskab i Eurovision. Da man startede, var det Frankrig, Holland, Belgien, Tyskland og England, der førte det frem, og de europæiske modehuse havde også en finger med i spillet og var inde over med hele haute couture-traditionen, hvor man også finder ganske mange homoseksuelle.«
Se Østrigs bidrag til Eurovision Song Contest 2014 herunder: