Tøjfirma droppede at photoshoshoppe modellerne - gæt, hvad der skete med salget

Ninna Andreasen

10 år siden

|

06/11/2014

Dagens topnyheder

Naturlige modeller vinder frem, og flere i modeindustrien vender sig mod de photoshoppede modeller, der slet ikke ser ud, som de gør i virkeligheden.

Det gælder også det amerikanske tøjfirma American Eagle. I januar lancerede det en undertøjslinje, hvor der kun indgik modeller, hvis billeder ikke blev manipuleret med i større stil. 

Og hvad skete der så?

Læs også: Sangerinde var træt af at blive photoshopped - så gjorde hun dette

Indtil videre er salget steget med ni procent. Sidste år faldt salget med to procent. Det viser selskabets regnskab.

I januar, da undertøjet blev lanceret, sagde virksomhedens stilekspert Jenny Altman til ABC, at man ønskede at vise alt - også skønhedspletter og tatoveringer. 

“De er stadig modeller, de ser stadig smukke ud. De ligner bare os andre lidt mere. Vi håber at vinde nyt land, og vi håber, at vi ved at omfavne det her, at piger overalt vil omfavne deres egen skønhed,” sagde hun.

Tendensen til mere naturlige modeller kan også ses i Storbrittanien. Sidste år holdt tøjfirmaet Debenhams op med at photoshoppe sine under- og badetøjsmodeller.