Forskere: Børn med ADHD skal have lov til at være rastløse i skolen

Jesper Larsen

9 år siden

|

19/04/2015

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Spørgsmålet om hvordan man får elever med ADHD til at sidde stille og følge undervisningen i klasselokalet har gennem årene givet mange lærere grå hår i hovedbunden. 

Diskussionen er ikke blevet mindre efter folkeskolereformen, men nu har forskere et bud på, hvordan de rastløse elever skal håndteres i undervisningen. 

Forskerne har efter flere forsøg kunne konkludere, at ideen med at pacificere børn med ADHD og tvinge dem til at sidde stille er en forkert tilgang.

Læs også: Medicin holder ADHD-børn i eget hjem

I stedet skal eleverne have lov til at være rastløse, fordi evnen til at lære og huske hos børn med ADHD ligger i bevægelserne. 

- Beskeden er ikke, at børnene skal have lov til at løbe rundt i lokalet, men man er nødt til at facilitere trangen til at bevæge sig, så de kan opretholde det indre beredskab, der er afgørende for den kognitive aktivitet, siger Mark Rappoort, der er an af forskerne bag studiet til Telegraph.

Ideen er, at børn med ADHD kan opnå bedre indlæring, hvis undervisningen foregår mens der er en form for fysisk aktivitet i gang som eksempelvis træningscykler og træningsbolde. 

Lidt under 5 procent af danske børn har diagnosen ADHD, og ifølge forskerne vil de nye resultater komme dem til gode, hvis de nye retningslinjer altså bliver fulgt. 

Læs også: Nadia hyldes på nettet for hendes historie om at leve med ADHD

I forsøget var 52 børn mellem 8 og 12 år udvalgt, hvoraf 29 var diagnosticeret med ADHD, mens de resterende ikke havde nogen diagnose. 

De blev allesammen præsenteret for en skærm med en masse tal og bogstaver, som de blev bedt om at sætte i orden.

Et kamera registrerede deltagernes bevægelser, og forskerne kunne efterfølgende konkludere, at de forsøgspersoner der udviste en høj grad af bevægelse, mens de løste opgaverne, klarede sig bedre end dem, der var mere stillesiddende.

Tidligere har forskere troet, at hyperaktiviteten og rastløsheden var konstant, men det nye forsøg antydede, at det ikke er tilfældet. I stedet kommer symptomerne frem, når barnet skal bruge hjernes udøvende funktioner. 

- Vi fandt ud af, at når børnene bevæger sig mest, har de også de bedste resultater. De skal bevæge sig for at holde hjernen beredt, siger Mark Rapport til Telegraph.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler: