Hav sikkerheden i orden
Uanset om du har få eller mange medarbejdere eller om din virksomhed er nyopstartet eller efterhånden har nogle år på bagen, er det vigtigste i denne branche at have sikkerheden i orden for alle medarbejdere. Det skyldes hovedsageligt det etiske aspekt i, at du som ansvarlig arbejdsgiver skal sørge for, at dine medarbejdere ikke kommer noget til. Fra et økonomisk perspektiv kan det også betale sig at sørge for sikkerhed af høj standard, da gode medarbejdere tiltrækkes af ordentlige forhold og hvis uheldet sker som følge af dårlig sikkerhed, venter der store summer i erstatningskrav.
Engelbert Strauss er den førende danske webshop indenfor salg af sikkerhedsudstyr i branchen. Det kan som udgangspunkt altid anbefales at besøge denne eller andre lignende sider som arbejdsgiver i en entreprenørvirksomhed.
Undgå bøder fra skat
Hvis du er en lille virksomhed og har en smule styr på bogføring, skat osv. er der mange, hvor det faktisk godt kan betale sig at fravælge en revisor eller bogholder. Efterhånden er der kommet enormt brugervenlige bogføringssystemer, såsom Billy eller Dinero, der med sin kundesupport kan sørge for, at du som selvstændig erhvervsdrivende sagtens selv kan komme i mål med indberetning af moms, udarbejdelse af løn, skat osv.
Det er dog utrolig vigtigt, at du sætter dig ind i reglerne for lige netop din branche og dermed har styr på, hvilke skatteregler, der gælder for lige netop dig. Skat.dk kan pålægge dig bøder for en række af forskellige ting, så hvis du er usikker på noget efter din egen research, kan det anbefales at tage en snak med en revisor. Det behøver dog kun at være et enkeltstående møde, hvor du ikke binder dig - hvis du har en basal forståelse for regnskab og bogføring, kan det nemlig stadigvæk betale sig at håndtere denne del selv.
Fokuser på dine kernekompetencer
I forlængelse af det tidligere afsnit er det altid en god ide at fokusere på det som virksomheden eller du som person er bedst til. Hvis du har travlt med nye kunder og virksomheder vækster på livet løs, bør du helt sikkert anskaffe dig en revisor eller bogholder til at håndtere alt ikke-værdiskabende arbejde. Derudover kan de fleste med fordel overlade markedsføringen til et bureau, da den største værdiskabelse for dig som ejer, stadig ligger i at håndtere de nye kunder - ikke at sørge for at anskaffe nye kunder.