Der findes forskellige fremstillingsformer, men lad os først se på, hvad scenisk fremstilling er.
Scenisk fremstilling
Ordet forklarer næsten sig selv. En scenisk fremstilling er en beskrivelse eller beretning, hvor forfatteren har zoomet ind til et nærbillede af begivenhederne og personerne, så det føles som om du er med i fortællingen lige nú.
Personerne handler og taler, har indre monologer og alt beskrives, efterhånden som det dukker op i fortællingen, som udspiller sig i et afgrænset rum og normalt over kort tid. Det er næsten som en scene på teatret eller som om du kigger ind i kameraet, som transformerer de skrevne ord til en filmisk handling, der foregår lige nú.
Her har du et eksempel på scenisk fremstilling:
"Med nøglen i hånden kommer jeg ned ad trappen. Det må være en lørdag eftermiddag, for Martha, købmandens halvgamle tjenestepige med de blege, ligesom nedslidte ansigtstræk og røde skurekonehænder, står ude i gården og skrubber trappestenen. Når hun bruger gulvskrubben, flagrer hendes grålige, senede arme som den knækkede vinge på et fanget insekt. Fra morgen til aften slider Martha i det med en blind, furiøs energi som husets folk ikke kan finde lovord nok for. Den tanke falder dem aldrig ind, at hun bliver sporet frem, i kantede, rykvise bevægelser, af et ubevidst had: et forgræmmet tyendes had til tingenes tyranniske krav på alle hendes livs dage." (Fra novellen Rotten af Poul Ørum).
Karakteristisk for en scenisk fremstilling
Den sceniske fremstilling består af tre fremstillingsformer, nemlig
- dialog
- situationsberetning
- sammentrængt beretning
Og disse tre fremstillingsformer kaldes under ét for scenisk fremstilling, og den sceniske fremstilling konstituerer den episke hovedgenre. Den episke genre eller epik indeholder bl.a. romaner, noveller og eventyr.
Epik, som stammer fra det græske ord epos = det talte, betyder fortællende og udgør sammen med lyrik og drama de tre hovedgenrer i skønlitteraturen. Det at fortælle en god historie, hvis handling læseren via stadig flere og flere detaljer får et større overblik over, er netop hvad disse genrer har tilfælles.
Scenisk fremstillet dialog
Her får du et eksempel på en scenisk fremstillet dialog fra børnebogen Gummi Tarzan af Ole Lund Kirkegaard:
"Nå, lille Ivan,“ sagde de og trak ham i håret og i ørerne. „Nå, må vi så se dine muskler i dag?“
„La’ vær’,“ råbte Ivan Olsen og slog efter de store drenge med sin skoletaske. „Jeg har slet ingen muskler – det ved I jo godt.“
„Åhrr, lille Ivan dog,“ sagde de store drenge og grinede til hinanden. „La’ os nu bare se dine muskler alligevel.“
Og så trak de Ivans ærmer op og kikkede på hans tynde, hvide arme."
En scenisk fremstillet dialog har et næsten totalt sammenfald mellem fortælletid og fortalt tid. Tingene foregår næsten i det tempo, som læseren læser det. Denne dialog har også detaljer med og kunne meget let foregå på en teaterscene eller et filmlærred.
Scenisk fremstillet situationsberetning
Her får du et eksempel på en scenisk fremstillet situationsberetning:
"Hun stod af cyklen og låste den, derefter rettede hun lidt på sit vindblæste hår og så sig omkring. Hun så straks, at hoveddøren stod på klem, og gik lydløst hen ad havens flisegang og skubbede forsigtigt døren op. Netop da løb en fremmed mand med sort tøj og elefanthue ud gennem døråbningen og forbi hende. Han fortsatte ud på fortovet, hvor han forsvandt rundt om hjørnet. Hun lænede sig mod huset med et hamrende hjerte og hev efter vejret.”
En scenisk fremstillet situationsberetning er udførlig og detaljeret. Den zoomer læseren helt tæt på beretningen, næsten som et filmisk forløb og strækker sig over et kort, afgrænset tidsrum.
Scenisk fremstillet sammentrængt beretning
Her får du et eksempel på en Scenisk fremstilling i sammentrængt beretning:
”En dag rejste hun sig pludselig op fra skrivebordsstolen på sit job. Hun tømte sin skrivebordsskuffe for et par få personlige ejendele, stoppede tingene ned i sin brune skuldertaske og lukkede den, hvorefter hun forlod kontoret uden at se sig tilbage. Da hun senere gik hen ad fortovet med solen i ansigtet følte hun en berusende frihed pumpe igennem i sig, og hun vendte aldrig tilbage til kontoret igen.”
En scenisk fremstillet sammentrængt beretning har karakter af et referat. Detaljerne borte, og begivenhederne fortælles i et tempo, som er hurtigere end selve begivenhederne.