Mere effektivisering, mere kontrol og mindre tid til menneskelig kontakt. Sådan oplever store dele af befolkningen udviklingen i vores samfund i dag. Og det giver sig direkte udslag i en stigende utilfredshed med de offentlige institutioner, skriver Ugebrevet A4.
En ny undersøgelse, foretaget af Epinion for tænketanken Cura, viser at næsten hver anden, 45 procent, har fået et dårligere forhold til offentlige myndigheder i løbet af de seneste fire år.
Samtidig angiver henholdsvis 34 og 37 procent, at de har fået et dårligere forhold til service- og sundhedsfunktionerne, der dækker alt fra skoler, børneinstitutioner og plejehjem til hospitaler og anden sundhedspleje.
Karen Lumholt, der er direktør for Cura, ser tallene som udtryk for, at borgerne er ved at miste tilliden til et system, der sætter økonomi før mennesket.
- Der hersker en økonomisk målsætning, hvor det handler om at skabe besparelser. Det ser jo så pænt ud på papiret.
- Problemet er bare, at når der spares på mennesker og tiden til det personlige møde, så føler folk sig som et nummer i rækken. Så mister de loyaliteten og troen på systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.
Dårligere service kan betyde, at borgere i stigende grad føler sig ladt i stikken og afskåret fra systemet.
Det kan virke ødelæggende for selve grundlaget for vores velfærdssamfund, mener lektor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet Hans Henrik Knoop.
- Hvis systemet bliver umenneskeligt, så mister både borgerne og de offentligt ansatte respekten for det.
- Og hvis man mister respekten, så gider man heller ikke hjælpe med at holde systemet kørende. Det kan få hele velfærdssystemet til at skride, siger Hans Henrik Knoop til Ugebrevet A4.
/ritzau/