Regeringen retter nu også søgelyset mod betalingen på Storebæltsbroen og vil se på, om det for pendlere kan blive billigere at benytte Storebæltsbroen, skriver Fyens Stiftstidende.
Meldingen kommer fra transportminister Magnus Heunicke (S), der i et åbent brev i Fyens Stiftstidende søndag skriver, at han er åben for at kigge på tiltag, der for eksempel kan forbedre pendlernes vilkår på Storebælt.
Han slår dog samtidig fast, at ændringer af taksterne på Storebæltsbroen ikke må få alvorlige konsekvenser for broens økonomi. Han henviser til, at der fortsat er en gæld på 24 milliarder i broen, og den skal brugerne af broen betale.
Venstre spillede kort efter nytår ud med forslag om, at det skal være 40 procent billigere for pendlere at køre over Storebæltsbroen. I dag koster det om måneden 3920 for et pendlerkort, og det foreslår Venstre sat ned til 3000 kroner.
Desuden vil partiet hæve det særlige skattefradrag for bropendlerne. Fradraget er nu på 90 kroner per tur, og Venstre vil øge det til 110 kroner.
Tidligere har Folketinget forlænget tilbagebetalingstiden på Storebæltsbroen med seks år, fordi Sund & Bælt frem til 2021 skal aflevere ni milliarder til infrastruktur andre steder i landet.
Sidste år blev de første 900 millioner kroner afleveret, hvilket svarer til en tredjedel af de penge, bilisterne betalte for at køre over broen i 2013.
I 2014 blev gældsafviklingen på Storebæltsbroen yderligere forlænget med et år for at skaffe en milliard til at finansiere en del af vækstpakken for erhvervslivet. Det betyder, at Storebæltsbroen først er gældfri i 2030.
/ritzau/