Det giver gang i kasseapparaterne både hos små lokale købmænd og større supermarkeder, at stort set alle posthuse i Danmark nu er rykket ind i detailhandlen. Det siger administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, John Wagner.
For selv om postforretningen ikke i sig selv er nogen stor økonomisk gevinst, så giver det flere kunder i butikken, siger han.
- Der er måske nogen, der ellers ville have handlet et andet sted. Men den dag, hvor de alligevel skal hente en pakke i butikken, så vælger de at handle samtidig.
- Det giver meromsætning og er i det hele taget med til at skabe aktivitet og gøre den lokale butik til det omdrejningspunkt, som den skal være i et lokalsamfund, siger John Wagner.
Der er kun fem klassiske posthuse tilbage i Danmark, som drives af Post Danmark.
Resten af de 1115 steder rundt om i landet, hvor det rødgule postlogo viser, at der kan købes frimærker eller hentes en pakke, er posthuset blevet en del af eksterne partnere som supermarkeder, købmænd eller tankstationer.
I alle landets postbutikker kan man hente og sende pakker og breve samt købe frimærker og pakkelabels.
Men kun 200 steder kan man bruge mere specialiserede tjenester som at betale en regning eller sende et rekommanderet brev.
Og det er ikke godt nok, mener Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.
- Det er positivt, at posttjenesten er kommet tættere på forbrugeren, og åbningstiderne er tilpasset vores almindelige liv.
- Men vi synes, det er et problem, at der kan være ret langt imellem specialtjenesterne, og det bør man finde løsninger på, siger Martin Salamon.
Udviklingen med, at posthusene er flyttet ind i detailhandlen, sker ifølge Post Danmark for at følge med kundernes efterspørgsel. Danskerne bruger især posthusene til at hente pakker, lyder det.
/ritzau/