De mødtes torsdag morgen, og torsdag aften stikker forligspartierne igen hovederne sammen for at nå til enighed om letbanen på Ring 3 omkring København.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er klar til at indgå en aftale, hvis forligspartierne er klar til at ændre i opsætningen omkring den længe ventede letbane.
- Vi kan lave ændringsforslagene, hvis vi har mandatet – og det håber jeg at få i dag, siger ministeren.
- Så kan jeg indkalde de 11 kommuner og Region Hovedstaden, så jeg kan finde ud af, om de er indstillet på at lave modellen om, så vi imødekommer statsrevisorernes kritik.
Transportministeriet har fået kritik af Statsrevisorerne for varetagelsen af medejerskabet af Aarhus Letbane.
Statsrevisorerne kritiserede blandt andet, at ministeriet har deltaget i anlægget af letbanen uden at sikre sig, at projektet er blevet drevet efter "tilstrækkeligt professionelle principper for budgettering og projektstyring".
Det har fået transportministeren til at bede sine jurister om at gennemgå kritikken med øje for letbanen på Ring 3. På den baggrund foreslår han en række ændringer:
- Vi skal sikre os, at vi har et flertal i bestyrelsen. Vi har tre ud af syv i bestyrelsen, og det var netop det, statsrevisorerne angreb ved modellen i Aarhus.
- Her kunne der vedtages udgifter, uden staten kunne gøre noget ved det. Og så fik staten en stor regning, siger ministeren.
- I tilfælde af ekstraudgifter til letbanen i København skal det finansieres ved, at hver interessent betaler i forhold til andel. Vi har 40 procent, så vi skal betale 40 procent af ekstraudgifterne.
- For at det ikke efterfølgende kan kritiseres, skal man kunne styre, hvilke beslutninger der bliver truffet. Derfor er punkt ét, at vi skal have flertallet i bestyrelsen, for at vi kan være med i den her model.
Derudover vil ministeren have en ekstern rådgiver til at gå økonomien for letbane-projektet igennem, ligesom der skal sættes 30 procent i reserve i budgettet.
Nogle af statsrevisorerne har kritiseret ministeren for at misbruge deres kritik af Aarhus Letbane til at inddrage den i Ring 3-letbanen.
Men den forhold vil ministeren ikke forholde sig til, fordi han mangler konkrete bud på, hvor han har misbrugt kritikken.
I alt er der blevet brugt 400 millioner skattekroner på at forberede hovedstadens letbane-projekt.
/ritzau/