Ledelse for stort Københavnsk byggeprojekt fejrede statsstøtte med fråsemiddag

Lars Bjørknæs

454 uger siden

|

06/04/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

- Der er ikke sket noget misbrug i den forstand, at der foreligger budgetoverskridelser eller andre former for overforbrug, som en administrerende direktør ikke må foretage.

På den måde opsummerer Royal Arenas bestyrelsesformand, Bent Frank, det forbrug, som Dagens.dk via aktindsigter har afdækket.

Når arenaen, som Københavns Kommune har skudt 350 millioner kroner ind i, efter planen åbner i 2017, vil det dog langt fra være alle pengene, som er gået til selve byggeriet.

Læs også: Ledere for kommunal prestige-arena poppede dyr champagne på skatteborgernes regning

Eksempelvis bestilte den daværende ledelse i 2014 en senere aflyst rejse til Budapest, hvor 24 personer skulle have oplevet Robbie Williams.

Budgettet lød på 187.369 kroner, men på trods af aflysningen, endte regningen på 73.455 kroner.

En disposition Bent Frank oplyser overfor Dagens.dk, var begrundet i ønsket om at fokusere på selve byggeprocessen:

- I 2014 skiftede vi direktion, hvorefter jeg kom mere ind over de dispositioner, som var planlagt. Da vi var begyndt på byggearbejdet i 2013/2014, synes jeg ikke der var grund til at tage på yderligere studieture. Derfor aflyste vi rejsen til Budapest, da alle de væsentlige ting omkring arenaens projektering var på plads.

Ikonisk hotel blandt destinationerne
Forud for direktionsskiftet var gået en lang række andre studieture, hvis udgifter og destinationer må anses for iøjnefaldende.

Det drejer sig eksempelvis om den daværende administrerende direktørs ophold på Marina Bay Sands i Singapore, som er verdensberømt for sit ikoniske design.

Et fast rejsemål har været USA, som Royal Arena eksempelvis besøgte i april 2013, – hvilket kostede 124.335 kroner.

Året forinden gik turen til Dublin, hvilket løb op i 63.951 kroner og dermed væsentligt over, hvad et tidligere besøg i Irlands hovedstad til 44.482 kroner beløb sig til.

Ifølge Bent Frank, er der dog ikke tale om alt for store udgifter:

- Man kan altid diskutere rimeligheden i afholdte udgifter. En administrerende direktør har kompetencen til at vurdere, hvilke udgifter der er rimelige og urimelige. Her er der tale om en forhenværende direktør, hvorfor diskussionen i min optik mere er af historisk interesse. Jeg ville nok ikke selv have ageret på samme måde, hvis jeg havde været direktør – men det er ikke i sig selv et kriterium.

Forsker i kommunale forhold: Ansvarlighed påkrævet
Om forbruget har været for stort, beror ifølge Sten Bønsing, lektor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, på en konkret vurdering.

Ifølge forskeren i kommunale forhold, der alene udtaler sig generelt om spørgsmålet, skyldes det en meget begrænset lovgivning indenfor området:

- Som udgangspunkt skal selskaber med offentlig finansiering overholde de samme regler, som også kendes fra den traditionelle offentlige forvaltning. Det juridiske problem er dog, at der er meget få regler og domme, der fastslår, hvilke begrænsninger der gælder for eksempelvis repræsentationsudgifter.

Den begrænsede regulering gør ifølge Sten Bønsing, at man ofte er nødsaget til at bruge generelle betragtninger:

- Det kan blandt andet udledes af Brixtofte-sagen, som desværre kun omhandlede et meget lille hjørne af problemstillingen. Det man i stedet falder tilbage på er løse principper om, at forbruget skal være "rimeligt" og "ansvarligt".

Hvornår det er tilfældet, vil i sagens natur være en konkret vurdering.

Et grundlæggende krav er ifølge lektoren dog, at de afholdte udgifter skal have en direkte forbindelse til virksomhedens drift. I modsat fald vil der være tale om et skjult vederlag, som typisk vil skulle beskattes.

Kuvertpris overrasker embedsmand
En udgift hvis rimelighed kan diskuteres, er en middag Royal Arena afholdt den 28. juni 2013 på Restaurant Kadeau i det indre København, hvilket løb op i 25.000,75 kroner.

Den havde deltagelse af 10 personer, herunder flere embedsmænd fra Københavns Kommune.

Blandt dem var chefen for Kontoret for Selskaber og Aktivstrategi, Per Justesen, som overfor Dagens.dk oplyser, at han er overrasket over kuvertprisen:

- Jeg var inviteret af selskabets daværende ledelse efter en langvarig sag i EU kommissionen, der var forudsætningen for, at byggeriet kunne sættes i gang. Jeg kan endvidere oplyse, at jeg ikke har haft kendskab til kuvertprisen før nu.

Regningen fra Kadeau er på niveau med en række andre arrangementer, hvor Royal Arena har gjort brug af repræsentationskontoen.

Blandt disse er en middag på Restaurant Nimb, hvor 11 personer deltog i arenaens sommerfest i 2012. Middagen kostede 26.522,43 kroner, eller hvad der svarer til en kuvertpris på 2.411,13 kroner.

Følg Dagens Politik for flere lignende artikler: