Mand opdaterede sine MobilePay-oplysninger: Det var nær gået grueligt galt

Skrevet af Emil Martesen

21 uger siden

|

20/12/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det var nær gået grueligt galt.

Dagens topnyheder

Lørdag eftermiddag udviste en borger eksemplarisk årvågenhed, da han undgik at blive offer for en potentielt kostbar netbanksvindel; og nu Nordjyllands Politi kastet lys over situationen.

Manden havde modtaget en SMS, der så ud til at være fra MobilePay, og anmodede ham om at opdatere sine kortoplysninger og personnummer for at fortsætte brugen af appen.

Uden at ane uråd fulgte borgeren linket i beskeden og indtastede sine oplysninger.

Det skriver Nordjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Men da han blev bedt om at godkende en transaktion på 4.300 kroner, slog hans mistanke ind. Han reagerede hurtigt ved at spærre sin konto og MitID.

Denne hurtige handling viste sig at være afgørende, da der heldigvis ikke blev foretaget nogen uberettigede transaktioner på hans konto.

Efter at have rapporteret hændelsen til politiet, modtog borgeren vigtig vejledning om digitale sikkerhedsforanstaltninger.

Politiet anbefalede brugen af appen "Det Digitale Selvforsvar" og opfordrede til at tilmelde sig kreditadvarsel via www.borger.dk.

Desuden blev manden informeret om at foretage en officiel anmeldelse, hvis der senere skulle opstå uberettigede transaktioner.

Denne hændelse understreger vigtigheden af at være årvågen over for svindelforsøg, især i denne digitale tidsalder.

Borgerens eksempel viser, at hurtig og informeret handling kan forhindre betydelige økonomiske tab og understreger behovet for kontinuerlig opmærksomhed over for sikkerhed i digitale finansielle transaktioner.