I denne tid vælter det ind med fupmails, der alle har det til fælles, at de kriminelle bagmænd vil lokke oplysninger om dit kreditkort fra dig.
Disse mails skal se ud som om de kommer fra blandt andet TDC, Apple, Skat og mange andre firmaer og organisationer.
Men fælles for dem er altså, at de er FUP.
Nu går blandt andet TDC ud og advarer sine kunder mod svindlerne.
LÆS OGSÅ: Svindel: Advarsel mod ny og falsk Telenor-konkurrence
- Får du en mail fra TDC om, at der er et problem med din regning, så skal du bare slette den, hvis den havner i din indbakke. Der er nemlig tale om et phishingforsøg, hvor mailen vil have dig til at tro, at du har penge til gode, som du kan få udbetalt ved at følge linksene i mailen.
- Men skulle du klikke dig videre og give informationer fra dig, vil der ske det modsatte - at din konto bliver tømt for penge. Så slet blot mailen, hvis du modtager den.
Emnet på mailen er:
[TDC] : Problem til din regning !
Teksten lyder således:
Hej,
vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto
detaljer :
..................................................................
Ordrenummer : 40-1177505228886526
Mobiloperatør : TDC
Betales af : kreditkort
Status : Venter på tilbagebetali
.................................................................
Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.
TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALING
Tak for din tillid,
Se dig snart på www.TDC.DK
Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Please, ikke svarer, er din forespørgsel udføres ikke.
Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.
LÆS OGSÅ: Advarsel: Pas på testiklerne i Øresund - piratlignende fisk er på spil
Men som sagt er der tale om ren og skær svindel, og man skal aldrig åbne links i disse mails.
Sådan håndterer du en fupmail:
Forhold dig kritisk til de mails, som spørger efter følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password
Lad være med at aflevere følsomme informationer som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password i en mail
Hvis du i en mail bliver bedt om at aflevere følsomme oplysninger på en web-side, så skriv firmaets internet-adresse, som du allerede kender den, på adresselinjen i browseren i stedet for at følge et link i mailen
Hvis du er i tvivl om ægtheden af en mail eller en hjemmeside, så kontakt det 'rigtige' firma
Når du på en webside afleverer følsomme oplysninger, så vær sikker på, at du er på en krypteret forbindelse. Det kan man ofte se ved, at adressen indledes med 'https' og ikke bare 'http', og at der er en hængelås i statusfeltet nederst på siden.