Mandag eftermiddag døde en hjemløs borger ved Amagerbro Station i København, efter at der tre gange var blevet ringet 112.
I alt gik der 26 minutter fra det første opkald, til ambulancen var fremme, og det var for lang tid, erkender Region Hovedstaden.
Region Hovedstadens Akutberedskab vil nu lave en undersøgelse af forløbet. De personer, der modtog alarmopkaldene, er blevet taget ud af aktiv tjeneste, mens forløbet bliver undersøgt. Det skriver Region Hovedstaden på sin hjemmeside.
Akutberedskabet modtager tre opkald mandag eftermiddag fra borgere, som er bekymret for en hjemløs person på Amagerbro Station. Opkaldene kommer ind klokken henholdsvis 15.23, 15.31 og 15.46.
Politiet er først fremme på stedet og finder den hjemløse person livløs. Ifølge BT var manden 33 år gammel.
Først klokken 15.49, 26 minutter efter det første opkald til 112, ankommer ambulancen. Akutlægen er fremme fire minutter efter ambulancen og erklærer kort tid efter den hjemløse for død.
- Der går for lang tid, fra vi modtager det første opkald, til der ankommer en ambulance og akutlæge på stedet. Da vi ankommer til stedet er borgeren ulykkeligvis afgået ved døden, siger enhedschef for AMK-Vagtcentralen, Marit Karina Buccarella.
- Det er dybt beklageligt, og vi er selvfølgelig berørte af hændelsen, siger Marit Karina Buccarella.
Dødsfaldet kommer omkring et halvt år efter, at en anden hjemløs døde uden for en 7-Eleven ved Friheden Station i Hvidovre ved København.
I den sag valgte politiet ikke at rykke ud eller tilkalde en ambulance, da der indløb et alarmopkald fra en butiksansat, hvilket medførte kritik fra flere hjemløseorganisationer.
I den troede man i første omgang, at der var tale om en hjemløs, men det viste sig lang tid senere, at den pågældende person havde en lejlighed i den nordlige del af København.
I forhold til mandagens episode har Akutberedskabet haft mulighed for at undersøge forløbet nærmere, men siger, at det endnu er for tidligt at sige, om der er begået fejl.
Akutberedskabet har dog valgt at fritage det personale, som modtog opkaldene, fra arbejdet, ind til sagen er undersøgt til bunds.
- Det sker, fordi vi er nødt til straks at undersøge det her forløb til bunds, og indtil vi ved, hvorfor der gik så lang tid, inden en ambulance var fremme, er det bedst for alle parter at de involverede tages ud af tjeneste, siger Marit Karina Buccarella.
/ritzau/