Så sker det igen. Denne ene gang om året. Der bliver mere fest. Flere slagsmål og ikke mindst mere øl. Politiet kommer på ekstra arbejde. Sneen falder. Det er J-dag.
Eller som Visitdenmark forsøger at forklare den mere eller mindre absurde tradition for omverdenen:
- They say the first snowflake has fallen over Denmark when the Christmas brew is launched. The streets are filled with joy and Christmas spirit.
Det går løs i aften 20:59, traditionen tro.
Læs også: Kommer sneen til Danmark? Vintervejr lurer lige om hjørnet
Reklamemandens megasucces
For 35. år møder den lille tørstige julemand danskerne i sin slæde, og manden bag er for længst gået på pension. Peter Wibroe er hans navn, og han optrådte for nylig på TV i forbindelse med en bog, han har udgivet om havekunst.
Reklameverdenen blev han træt af, selvom han med sikker hånd tegnede den velkendte julemand på en papirlap, lavede den til en reklamefilm og kæmpe succes, som så mange andre ting, hans fingre rørte ved dengang. Men nu er det altså kun blomster og buske, han gider rode med.
I dag har øllen 86.000 likes på Facebook og nogle følgere, der pænt beder reklamefolkene om at gøre kampagnens app bedre end sidste år. De beder selv om, at det bliver endnu nemmere at komme til at følge produktet tæt på og fejre J-dag.
Læs, hvordan det gik sidste år på J-dag: De drikker, indtil de vælter
Husk fornuften
Man kan ikke forestille sig særligt mange andre mere vellykkede reklamekampagner i Danmarkshistorien. Forestil jer engang en pakke krydderfedt bliver lanceret sådan op til hver jul. Eller såmænd bare en påskebryg.
Sjældent har man set en bar fyldt med stive mennesker i kyllingeklæder. Men nissehue, blinkende slips og blå-hvid temafest med øl, den går rent ind hos danskerne.
Den lille øl med hint af lakrids og solbær har næppe vundet indpas i befolkningen på grund af smagen. Men tradition, fest og druk, det kan vi lide. Så skål endelig i aften, men pas på hinanden derude. Og husk, som mor ville have sagt, at den ser lille og uskyldig ud, den lille nisse, men der er mere alkohol i (5,6%), end i de fleste "normale" øl.
Se den klassiske J-dags-video: