Kristian Thellesen har haft en ufrivillig hovedrolle i en ny form for telefonsvindel, da udenlandske svindlere har gemt sig bag fynboens mobilnummer, når de har ringet op til danskere i hele landet og forsøgt at narre penge ud af dem.
Politiet kunne ikke hjælpe 42-årige Kristian Thellesen, der for et par uger siden begyndte at modtage en række opkald på sin telefon.
På få dage blev han ringet op mere end et halvt hundrede gange af fremmed folk i hele landet.
- De ville høre, hvorfor jeg havde ringet til dem, siger Kristian Thellesen til Dagens.dk.
Problemet var bare, at han ikke har ringet til dem. Derimod var hans mobilnummer blevet brugt af udenlandske svindlere, så det på modtagernes mobiltelefoner så ud som om, at opkaldet kom fra Kristian Thellesens telefon.
Metoden kaldes for spoofing og kan ramme helt almindelige danskere, som helt uvidende får udnyttet deres telefonnummer.
Falske Microsoft-arbejdere
Kristian Thellesen fik mistanke om, at der foregik noget mystisk med hans telefonnummer, da han begyndte at modtage opkald fra folk, der ikke havde taget telefonen, da svindlerne havde ringet til dem, og som nu ringede tilbage til nummeret bag det mistede opkald.
Selve svindelnummeret blev odenseaneren klar over, da han blev ringet op fra flere af de folk, som havde taget telefonen, når svindlerne havde ringet til dem.
- De forklarede mig, at en person med genbrokken engelsk accent havde ringet op fra mit nummer og udgivet sig for at arbejde for Microsoft, og at vedkommende skulle bruge nogle personlige oplysninger, siger Kristian Thellesen.
Han føler, der ikke har været hjælp at hente, når han har forsøgt at gøre opmærksom på misbruget af hans telefonnummer.
- Jeg ringede til politiet, men de forklarede mig, at de ikke kunne gøre noget ved det, siger Kristian Thellesen.
Læs også: Pas på: Tusindvis af svindelopkald rammer uskyldige telefonejere i disse timer
Han har også ringet til sit teleselskab, Telia - her kender man godt til svindelmetoden, men virksomheden har kun få muligheder for at hjælpe de uheldige kunder, der har fået deres mobilnummer misbrugt.
- Som teleselskab har vi desværre begrænsede muligheder for at hjælpe, siger David Engstrøm pressechef hos Telia.
Han forklarer, at Telia kan tilbyde deres kunder et nyt telefonnummer, og at det gamle nummer herefter vil blive lukket ned.
Skræmmende skrækscenarier
I tre dage blev Kristian Thellesen kimet ned af folk, der enten spørgende eller brokkende forklarede, at de var blevet ringet op af hans nummer.
Men herefter stoppede de mange opringninger, hvilket kan tyde på, at svindlerne kastede sig over andre danskeres telefonnumre i deres forsøg på at få fingrene i folks bankoplysninger over telefonen.
- Det har været sindssygt skræmmende, siger Kristian Thellesen og forklarer, at han har spekuleret en del over, hvordan man i værste fald vil kunne udnytte folks telefonnumre til eksempelvis at komme med bombetrusler.
Kristian Thellesen har snakket med flere af de mennesker, der har talt med de falske og engelsktalende Microsoft-arbejdere, og de skulle eftersigende virke nervøse og amatøragtige i deres forsøg på at narre folk.
- Men tænk hvis de i fremtiden får en professionel tilgang til det her. Så kan man forestille sig nogle helt andre skrækscenarier, siger Kristian Thellesen.
Han spekulerer over, hvad der ville ske, hvis svindlerne skiftede de engelske gloser ud med dansk. Det kunne give fupmagerne mulighed for at udgive sig for at være hvem som helst - eksempelvis en ansat i et pengeinstitut, og som måske derved kan få mere succes med at lokke bankoplysninger ud af folk over mobilen.
Hos Rigspolitiet har man hørt om spoofing over telefonen, og ordensmagten opfordrer borgere til at vise agtpågivenhed, hvis man modtager et eller flere sære opkald.
-Der opstår hele tiden nye former for svindelnumre. Vores tommelfingerregel er, at man skal tænke sig godt om, hvis man bliver bedt om at give personlige oplysninger på telefonen, siger Thomas Kristensen, der er kommunikationsrådgiver hos Rigspolitiet.
Følg Dagens Advarsler for flere lignende artikler: