Coop indfører "skæve" gulerødder

Elo Christoffersen

|

27/08/2013

Dagens topnyheder

I Kvickly-varehuse over hele landet kan man nu finde poser med ”skæve gulerødder”. Inspireret af en forbrugeridé har Coop nemlig valgt at tage de rødder, der er lidt anderledes i form eller størrelse i sortiment, for på den måde at være med til at nedsætte spildet af gulerødder ude hos landmanden.

Coop vil gerne gøre noget ved madspild både i sin egen forretning men også hos producenter og forbrugere. Salget af skæve gulerødder kan føre til langt mindre spild ude hos landmanden, men det kræver, at danskerne bakker op, fortæller Signe Frese, programansvarlig for miljø- og klima i Coop:

- Vi har foretaget en analyse, der viser, at 23 procent af danskerne, altså mere end hver femte, har fravalgt en pose gulerødder, fordi de var for skæve eller uens, og 62 procent vil hellere købe de lige gulerødder end de uens. Alligevel forsøger vi os nu med produktet ”skæve gulerødder”, for vi tror, at mange danskere er parate til at gøre noget for at mindske madspild, hvis de bliver informeret om betydningen af ikke altid at vælge de snorlige rødder, siger Signe Frese.

Læs også: Ny madtrend kan være farlig

Madspild findes i hele værdikæden

Når man taler om madspild, er der en tendens til ofte at fokusere på, hvad man som borger eller forbruger selv kan gøre for at komme problemet til livs, men madspild finder ikke kun sted hjemme i køkkenerne.

- Der er meget at vinde for miljøet ved at kigge på både produktions- og salgsleddet, siger Thomas Færgeman, direktør i den grønne tænketank Concito og fortsætter:

- En landmand producerer store mængder af afgrøder, og derfor har det stor betydning for ressourcespildet, hvor meget af det han producerer, der kan bruges og sælges. Når man åbner op for muligheden for at sælge de anderledes gulerødder i butikkerne, så betyder det reelt, at landmanden kan udnytte sin jord langt bedre, og at de ressourcer der er lagt i produktionen i form af maskineri, arbejdskraft og gødning ikke går til spilde, forklarer Thomas Færgeman.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder

Coop samarbejder med forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad om at nedsætte madspild.

En forbrugeridé der blev til virkelighed

Idéen om at sælge de skæve gulerødder stammer fra Michael Lars Olsen, en forbruger der sidste efterår sendte idéen ind til Coop Grøn Idepris. Her fandt dommerpanelet hans idé så god og brugbar, at han vandt førstepræmien på 30.000 kroner og idéen er altså nu blevet til virkelighed.

Fakta om de skæve gulerødder

Skæve gulerødder sælges i Kvickly over hele landet men indtil videre kun i begrænset antal, fordi gulerodshøsten har været af så god en kvalitet i år, at der ikke er så store mængder skæve og afvigende gulerødder som normalt.