Ny teknologi gør det muligt for bilproducenterne at overvåge bilister og sælge information om dem. Nogle gør det endda allerede.
Det skriver bilejernes organisation FDM i en pressemeddelelse.
FDM er bekymrede.
- I løbet af få år bliver bilerne en slags smartphone på fire hjul, hvor der sker en løbende dataopsamling. Bilerne vil i al ubemærkethed sende data til bilproducentens registre, og det stiller forbrugerne i en kritisk situation, da man ikke ved, hvem der kan købe sig adgang til disse data, siger Torben Lund Kudsk afdelingschef i FDM og fortsætter:
- Vi har hørt debatten før i forbindelse med internettet, mobiltelefoner og særligt Facebook, men for mange er det overraskende nyt, at deres bil indsamler data, der sendes videre til producenten, og som yderligere kan sælge dem videre til en tredjepart uden, at bilisten ved eller giver samtykke til dette.
Organisationen efterlyser gennemsigtighed i lovgivningen på tværs af EU. Det skyldes blandt andet, at bilisternes data falder i en juridisk gråzone, hvor bilisten ikke har ret til sin egen data.
FDM mener, at almindelige forbrugere skal kunne gennemskue, hvilke data der indsamles, og hvad man giver sammentykke til, at disse data må bruges til.
- Der er uden tvivl mange fordele ved, at bilerne bliver mere intelligente. Det kan eksempelvis spare bilejeren for irriterende nedbrud eller sikre mere smidig trafik. Knap så positivt vil det være, hvis man ikke kan vælge, om tredjeparter må købe sig adgang til viden om ens færden, eller at man ikke kan vælge, hvor man vil have repareret sin bil, fordi bilproducenten ejer al data og reelt er den eneste, der kan finde fejlen på bilen, forklarer Torben Lund Kudsk.
Læs også: Bøderegn: Eksplosion i antallet af fotovogne på de danske veje
Han mener grundliggende at åbenhed er vigtig.
- Indtil forbrugerens rettigheder på området sikres, så ved man som bilist ikke, hvem man inviterer ind på bagsædet, når man kører. Det kan ud over bilproducenten for eksempel være firmaer, der vil sælge en noget, tilføjer Torben Lund Kudsk. Få dataindsamlingen forklaret i videoen nedenfor.
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: