Denne funktion i bilen bør du ikke bruge mere end højst nødvendigt

Kristine Bugbee

456 uger siden

|

19/02/2016

Dagens topnyheder

Det er skønt med et lunt sæde i bilen på en iskold vinterdag, men hvis man trykker for ofte på den lille knap, der spreder varme i kroppen, bruger man så meget strøm, at det kan have knap så behagelige konsekvenser. Det skriver norske TV2.

Ifølge den norske produktspecialist hos Toyota, Terje Wiltthil, er det en dyr fornøjelse at lade sædevarmen være tændt for ofte og for længe ad gangen.

To sæder med tændt varme og en opvarmet bagrude trækker 400 watt. En almindelig generator i en bil producerer omkring 800 til 1.000 watt, så sædevarmen alene trækker således en stor del af energien, forklarer eksperten.

Han tilføjer, at batteriets kapacitet samtidig falder betydeligt, når der er frostgrader udenfor. Hvis man samtidig har et gammelt batteri i bilen, som ikke er fuldt opladet, så risikerer man altså, at bilen slet ikke vil starte.

Samtidig skal bilen bruge strøm på at holde liv i motor, lys, radio, vinduesviskere, varme og meget andet.

- Det gælder derfor om at bruge de forskellige strømslugere med omhu, og der er det let at spare på sædevarmen. Man kan enten skrue ned, hvis man har en bil, hvor det er muligt, eller man kan slukke helt, når sædet er blevet varmt. Det samme gælder selvfølgelig for varmetrådene i bagruden, lyder opfordringen fra Terje Wiltthil til norske TV2.

Han anbefaler, at man lader batteriet helt op en eller to gange i løbet vinteren, så man undgår, at bilen pludselig ikke vil starte.

Følg Dagens Advarsler for flere lignende artikler: